ReputatieNieuws – September 2020

In deze aflevering geven we een overzicht van al het SEO nieuws van september 2020. In deze aflevering bespreken we de volgende onderwerpen:

3 sep fluctuaties in Lokale resultaten

https://www.seroundtable.com/google-local-algorithm-weirdness-last-week-30094.html https://www.brightlocal.com/free-local-seo-tools/local-rankflux/ 

15 sep fluctuaties

https://www.seroundtable.com/google-search-ranking-volatility-continues-30128.html 

23 sep toont voortekenen van Google Algoritme Update

https://www.seroundtable.com/google-search-algorithm-ranking-update-30160.html https://www.webmasterworld.com/google/5008345.htm

https://www.blackhatworld.com/seo/google-releasing-a-large-update-today.1228452/page-93#post-13637044

Volgens JM op Webmaster SEO Officehours hangout kan je herstellen van een core update

https://www.seroundtable.com/google-broad-core-updates-recoveries-scores-30112.html

https://youtu.be/9BWJoXtnks4?t=42

In podcast: Google geeft geen 1-op-1 support, alles via openbare kanalen

https://www.seroundtable.com/google-private-support-for-google-search-seo-30144.html

http://search-off-the-record.googledevelopers.libsynpro.com/honestly-about-googles-honest-results-policy-and-more-0

1 en 2 september fouten in de index

https://www.seroundtable.com/google-indexing-issues-again-30048.html 

JM herhaalde: we indexeren pagina’s, niet links

https://www.seroundtable.com/google-index-links-30031.html https://twitter.com/JohnMu/status/1300164911616716800 

JM herhaalde: word count is geen ranking factor

https://www.seroundtable.com/google-search-word-count-30034.html

https://twitter.com/JohnMu/status/1300326041685291008

JM zegt op Twitter dat dit allemaal niet helpt

https://twitter.com/JohnMu/status/1308045607257411589

Een goedkope host (met slechte sites) heeft geen slechte invloed op je SEO

https://www.seroundtable.com/google-cheap-hosts-30137.html

https://twitter.com/JohnMu/status/1306884841468841984

JM zegt in hangout: context helpt, maar anchor is belangrijkst

https://www.seroundtable.com/google-context-around-links-30173.html

https://youtu.be/aEE8wfC-7gA?t=995

Poll: SEO’s denken dat Google penalties zonder melding geeft

https://www.seroundtable.com/google-demote-penalize-a-site-without-notice-30060.html

https://mobile.twitter.com/dejanseo/status/1300191839492874241

Google test nieuwe Product carrousel

https://www.seroundtable.com/google-new-product-carousels-30059.html

https://twitter.com/VorticonCmdr/status/1301201965985206277

How To Schema => Featured snippets

https://www.seroundtable.com/google-featured-snippets-how-to-schema-30111.html

https://twitter.com/brodieseo/status/1305467405221601281

Google vraagt zoekers of resultaten wel kloppen

https://www.seroundtable.com/google-verify-these-facts-button-30080.html

https://twitter.com/type_SEO/status/1303309613278822408

Volgens Gary Illyes van Google (op Reddit) zijn Core Web Vitals geen primaire ranking factoren

https://www.seroundtable.com/google-core-web-vitals-primary-ranking-factor-30070.html

https://www.reddit.com/r/TechSEO/comments/innc2c/will_cwv_core_web_vitals_be_the_primary_factor/

JM in video hangout: affiliate links treated as no follow

https://www.seroundtable.com/google-affiliate-links-nofollow-links-30124.html

Google begint vanaf nov 2020 in HTTP/2 te crawlen

https://www.seroundtable.com/googlebot-http-2-30132.html

https://webmasters.googleblog.com/2020/09/googlebot-will-soon-speak-http2.html

Nieuw: shipping details Schema

https://www.seroundtable.com/google-shipping-details-schema-30156.html

https://webmasters.googleblog.com/2020/09/new-schemaorg-support-for-retailer.html

Google My Business in US: Video conferencing integratie

https://www.seroundtable.com/google-my-business-video-calling-conferencing-30063.html

Google Merchant Center, additional countries instellen

https://www.seroundtable.com/google-merchant-center-additional-countries-setting-coming-30138.html

https://support.google.com/merchants/answer/10060790

Google Ads laat niet alle zoektermen meer zien

https://www.seroundtable.com/google-ads-search-terms-report-hiding-30046.html

https://support.google.com/google-ads/answer/7531771?hl=en

Google Ads sensitive events ad policy

https://www.seroundtable.com/google-ads-sensitive-events-30049.html

https://support.google.com/adspolicy/answer/6015406#359 

Google Ads API is live

https://www.seroundtable.com/google-ads-api-out-30153.html

https://support.google.com/google-ads/answer/10085782[/vc_column_text][vc_column_text]Script

Welkom bij het ReputatieNieuws van september. 

Het google weer van de afgelopen maand. Op 3 september gaf de local rankfact tool van bright local sterke fluctuaties in de lokale zoekresultaten weer. Er was weinig discussie over, maar volgens bright local was er geen bug, maar waren er echt fluctuaties. Misschien was er een bug in het Google systeem, dus als je op 3 september sterke fluctuaties zag had dat waarschijnlijk daar mee te maken, daarna herstelde het gewoon weer.

Op 15 september gaven alle tracking tools die fluctuaties in de rankings bijhouden sterke fluctuaties in de rankings weer. Wederom was er weet niet heel veel discussie over. Dat in tegenstelling tot 23 september, toen er op diverse fora flink gediscussieerd werd over de fluctuaties en ja misschien hebben we daarmee voortekenen gezien van een grote nieuwe google update. In ieder geval waren daar ook sterker fluctuaties en daarna herstelde het zich weer. Dus dat wat betreft het Google Weer van de afgelopen maand.

Dan op het gebied van de google updates in het algemeen. In de Search of the record postcast werd nog eventjes benadrukt dat Google geen één-op-één support geeft en dat

is wel eens lastig als je toch één-op-één support nodig hebt is het beste wat je kan doen

de SEO office hours video hangout met John Mueller meedoen. Dat is eigenlijk het kanaal

waar nog wel eens een op een reactie wordt gegeven op problemen die mensen ervaren.

Nou in die SEO Office hours gaf John Mueller aan dat je kan herstellen van een Google update zonder de nieuwe google update af te wachten. Het is nog wel eens een mening van mensen het als je geraakt wordt, dat er weinig is wat je kon doen dat je gewoon moet wachten tot er weer een nieuwe update komt. maar daar dat is niet waar volgens John Mueller. Je kan gewoon zelf aan de slag en het is mogelijk om op eigen kracht van

een update weer te herstellen mocht je daardoor getroffen zijn.

Dan was er op 1 en 2 september volgens verschillende SEO experts op twitter een bug in de google index. Verschillende blogartikelen die verdwenen en die waren volledig uit de ranking verdwenen. Van grote bekende blogs van blogs die de artikelen die eerst goede rankte.Daarna herstelde het weer dus het lijkt erop alsof er op 1 en 2 september in de index en bug is geweest op dat gebied.

Dan zijn er weer nieuwtjes geweest op het gebied van ranking factoren, altijd interessant.

John Mueller heeft via twitter een hoop informatie weer een gedeeld, veel daarvan was al bekend maar hij herhaalde het weer dus dan is het toch altijd interessant om dat te volgen.

Nou allereerst het algemene. John Mueller herinnerde iedereen nog eens aan dat Google geen links indexeert maar google indexeert pagina’s met alles erop en eraan, dus ook de links. Dan gaf hij aan dat word count geen ranking factor is. We zien dat er gemiddeld genomen de artikelen die hoog scoren relatief lang zijn maar het is niet zo dat het algoritme dat primair als een ranking factor beloond. Verder helpt het ook niet als je IP4 en IP6 stacked gebruikt. Dat is geen ranking factor. Ook als je jouw website laat hosten op Google Cloud heeft dat geen positieve bijdrage aan je ranking. Goedkope host waar ook slechte sites op gehost worden geven geen negatieve invloed op je ranking volgens John Mueller op twitter. Nou dat is zeker interessant, want we weten dat toch wel een hoop websites waarop gelinkbuild wordt vaak die worden vaak op goedkope hosts gehost.

Dan heeft John Mueller ook nog gezegd dat het vermeld zijn op de wayback machine niet

een positieve bijdrage levert aan je ranking of andersom gezegd als je site

laten verwijderen om de wayback machine heeft dat geen negatieve invloed invloed op je ranking. John Mueller vroeg zich wel meteen af waarom mensen daar überhaupt in geïnteresseerd zouden zijn maar ook daarvan weten we dat als je een site bouwt op een domeinnaam die vroeger gebruikt is bijvoorbeeld voor iets spammy, bijvoorbeeld voor porno gokken of andere vage activiteiten dan beïnvloed dat de bruikbaarheid van de domeinnaam.

Nou als je het bewijsmateriaal daarvan kan vernietigen is die domeinnaam beter verhandelbaar. Dus ja, de mensen die een beetje ingevoerd zijn in SEO wereld weten waarvoor dat misbruikt wordt en het heeft dus geen negatieve invloed op je ranking.

Dan gaf hij in een video hangout nog een keer aan dat een anchor is a really strong signal. Context helps a little bit, that’s very secondary. Dus de anchor text is de sterkste ranking factor en de context dus de tekst in het artikel rondom de anchor werk maar een heel

klein beetje mee en terwijl we toch allemaal tegenwoordig heel sterk op die context aan het focussen zijn. Dus dat is wel interessante informatie dus ik raad jullie ook zeker aan om dat hele gesprek nog eens wat verder te bekijken. Er zit hele interessante informatie in voor mensen die aan hun backlinkprofiel werken en de link staat in de in de tekst onder deze video.

Dan is er een poll geweest op twitter onder SEO experts en daaruit blijkt dat de meeste SEO experts het vermoeden hebben dat Google penalties uitdeelt zonder daar in search console een melding van te geven. Daar ligt dan nu de discussie over heen dat Google steeds minder manual penalties geeft en het algoritme de penalties eigenlijk laat uitdelen en daarmee is er dus ook geen melding op search console het is gewoon vervangen door een algoritmische ingreep, maar goed; als je meldingen binnen komen bij Google mag je nog aannemen dat als er hele duidelijke malversaties plaatsvinden dat Google toch nog steeds

handmatig ingrijpt en SEO experts in die poll vermoeden dus dat dat nog steeds gebeurt zonder daarvan op search console de melding verschijnt,

Dan het zoekpagina nieuws. De veranderingen op de zoekresultatenpagina. In de verenigde

staten is Google aan het testen met de nieuwe product carroussel en dat zijn grote afbeeldingen die zichtbaar zijn en als je naar links swiped wordt die afbeelding kleiner en dan worden reviews zichtbaar.  Dus Google is sowieso meer aan het overstappen naar niet alleen betaalde weergaves van producten, maar ook organische weergaves van producten in de zoekresultaten te laten zien en dit is dus een interessante variatie daarop.  Wellicht gaan we die binnenkort ook in Nederland zien. Dan is er een nieuwe schema mogelijkheid

gekomen om how to instructies te markeren en Google laat dan vervolgens op de resultatenpagina die instructie stap voor stap zien, inclusief afbeeldingen, inclusief tekst.

Als jij een instructie op je website hebt staan, een  soort how to instructie dan kan je die nu markeren en wellicht wordt hij dan op deze manier weergegeven. Dat kan je bijvoorbeeld ook helpen bij voice search. Als iemand via voice search een how to vraagt kan die stapsgewijs dan die instructie krijgen. Dus interessant voor de mensen die how to’s publiceren. Tot slot op wat betreft the knowledge panels: Google vraagt tegenwoordig aan zoekers af en toe of die resultaten wel kloppen. Dus dat is ook iets iets nieuws google

vraagt niet met de alleen maar feedback aan hun eigen quality raters, maar dis tegenwoordig ook aan de zoekers zelf.

Dan is er nog wat technische SEO nieuws. Garygaf op reddit aan dat de website los in de web vitals geen ranking factoren zijn. Dat zijn een soort geadviseerde matrixx die

betrekking hebben op de laadsnelheid van van pagina’s.  Het is goed in ieder aan te

houden maar het is niet zo dat Google primair checkt of je aan die aan die richtlijnen houdt. Ze kijken gewoon puur naar de laadsnelheid en hoe je dat aan bereikt laten zijn eigenlijk kan jou over dus dat zijn zuivere richtlijnen.

Daarnaast gaf John Mueller in een video hangouts weer aan dat affiliate links niet slecht zijn voor je ranking. Volgens Google mag je gewoon geld verdienen met je met links op je pagina. Zij beschouwen ze als no-follow, je mag ze zelf en ook no-follow maken maar als je dat niet zou doen dan beschouwt de google ze sowieso als no-follow. Dan ontstaat er geen risico.

Vanaf november gaat Google ook via het http twee protocol crawlen. Dat stond op de Google webmasters. Dat is sneller, maar het geeft geen ranking voordeel volgens John Mueller.Omdat het sneller gaat is een wel het vermoeden dat je meer pagina’s binnen je crawl budget gecrawld zal krijgen. Dus het is op zich wel gunstig lijkt me, maar primair levert het geen ranking voordele op.

Dan tot slot op de webmasters central block stond ook nog dat in het schema tegenwoordig ook shipping details meegegeven kunnen worden. Dat moest eerst in het merchant center van waar je producten adverteerden in in google. Maar tegenwoordig kan je dus ook via

schema invullen om bij om te zorgen dat als het organisch wordt weergegeven dan ook vermeld wordt,  dus dat past ook in de trend van Goole om producten nu in de organische zoekresultaten te laten laten zien nou dan.

Dan is er nog wat nieuws over Google Mijn Bedrijf. In de Verenigde Staten zien we nu dat videoconferenties geïntegreerd wordt in Google Mijn Bedrijf dus de mogelijkheid dat je

vanuit je bedrijfsvermelding meteen een video oproep kan ontvangen of kan opstarten. Heel interessant, kan voor heel veel bedrijven best een hele waardevolle toevoeging zijn om meteen direct één op één contact met een potentiële klanten te krijgen dus even afwachten wanneer het naar Nederland komt, maar houd in de gaten en als het komt dan zullen we het ook zeker hiel vermelden. 

Dan nog een paar kleine Google Ad nieuwtjes. In de google merchant center help documentatie staat iets nieuws vermeldt, namelijk dat je tegenwoordig aanvullende landen zelf moet instellen in plaats van landen uitsluiten als je jouw productassortiment daar adverteert. Dat gaat het vanzelf: Google maakt die veranderingen nu op basis van hun inschatting, maar het is wel goed om even te checken of dat klopt.

Dan zijn niet meer alle zoektermen te zien waarop je advertenties kliks verzameld, alleen zoekopdrachten met voldoende zoekverkeer in verband met privacy. Dus google laat onder het mom van privacy beperkingen minder informatie zien. Dat hebben we in het verleden wel eens vaker gehoord maar in ieder geval is het jammer en zullen we zelf moeten gaan zoeken naar de long tail keywords die voor ons waardevol kunnen zijn.

Er is een nieuwe Ad richtlijn in verband met sensitive events bijvoorbeeld corona uitbraak of een terroristische aanslag. Het is weer een stap van Google om tussen in de strijd tegen fake-nieuws en conspiracy theorieën. Bijvoorbeeld rond de nieuwe COVID uitbraak.

Nou dan tot slot de Google Ads Api is weer live. Hij was eerder getest, maar dat was geen succes, dus op dit moment is een nieuwe versie actief. Dus kijk even of je wilt overstappen naar de nieuwe Google Ads versie.

Dat was weer het ReputatieNieuws van September. Als je ons wilt volgen kan dat op Youtube. Ook kan je jouw mail achter laten en dan ontvang je een mailtje wanneer er een nieuwe uitzending is. In Ieder geval bedankt voor het kijken en tot de volgende keer!

Andere blogs

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success