In het ReputatieNieuws van september worden de volgende onderwerpen besproken:
Google Update Nieuws
2021 meer dagen onrustig dan vorige jaren
https://www.seroundtable.com/google-search-algorithm-updates-more-extreme-32277.html
https://twitter.com/MordyOberstein/status/1450422103426179072
Page Experience Update volledig uitgerold
https://www.seroundtable.com/google-page-experience-update-done-rolling-out-32034.html
https://twitter.com/googlesearchc/status/1433503909742534658
November spam update
https://www.seroundtable.com/google-november-2021-spam-update-32365.html
https://twitter.com/searchliaison/status/1456030857186226181
Volgens DS op Twitter: Spam updates deal with content that doesn’t follow our guidelines
https://twitter.com/dannysullivan/status/1456292908819124226
Teveel spammy backlinks? G kan het vertrouwen in de hele site verliezen
https://www.seroundtable.com/google-penguin-target-whole-site-32336.html
https://youtu.be/mrKcjUn27bI?t=2226
“als ze ze niet kunnen isoleren & sterk patroon”
https://twitter.com/JohnMu/status/1455117153624109057
Linkspam attack? => JM: negeren, of evt de allerslechtste dissavowen
https://twitter.com/JohnMu/status/1455140352021647363
We don’t classify websites based on the infrastructure that they use (bijv. wordpress is niet altijd een blog)
https://www.seroundtable.com/google-does-not-classify-sites-by-technology-32299.html
Voor websearch kijkt Google niet naar de afbeelding
https://www.seroundtable.com/google-web-search-images-32318.html
Nieuwe update van Google Search Quality Raters Guidelines
https://www.seroundtable.com/google-updates-search-quality-raters-guidelines-32276.html
Rankingfactor Nieuws
Hij zal niet meer praten over 200+ ranking signalen
https://www.seroundtable.com/google-200-ranking-signals-figure-is-misleading-32163.html
Zoekpagina Nieuws
Laat nieuwe toepassingen van Multitask Unified Model (MUM) zien
https://www.seroundtable.com/google-search-on-announcements-32169.html
https://searchon.withgoogle.com/
Pagina titels nu 87% obv title tag (was 80%)
https://www.seroundtable.com/google-titles-percentage-32107.html
https://developers.google.com/search/blog/2021/09/more-info-about-titles
Nieuw Help Documenten over Titles en Descriptions
https://www.seroundtable.com/new-google-help-docs-on-titles-descriptions-32224.html
https://developers.google.com/search/docs/advanced/appearance/title-link
Je hebt niet alleen (beetje) invloed op descriptions, maar ook op de Title link (nieuwe term)
https://developers.google.com/search/docs/advanced/appearance/snippet
Continuous scrolling comes to Search on mobile. Vier Pagina’s. Geen impact op Google Ads en Search Console Reports (volgens JM op Twitter)
https://www.seroundtable.com/google-continuous-scroll-on-mobile-32251.html
https://blog.google/products/search/continuous-scrolling-mobile/
Nu in US: Knoppen boven knowledge panel
https://www.seroundtable.com/google-new-knowledge-panel-buttons-at-top-32250.html
Google laat gegevens van nieuwe model auto (incl prijs) meteen zien op de SERP (niet in NL)
https://www.seroundtable.com/google-upsets-auto-retail-industry-32115.html
https://www.webmasterworld.com/google/5048102.html
Technisch SEO Nieuws
Nieuw: Best practices for ecommerce in Google Search
https://developers.google.com/search/docs/advanced/ecommerce/overview?hl=en
Lead gen form above the fold kan gezien worden als een ad die de echte content omlaag duwt
https://www.seroundtable.com/google-lead-gen-cta-forms-ads-32078.html
https://youtu.be/vG4Ulfu595M?t=660
Search Console Nieuws
Search Console geeft nu meer gedetaillerede info bij verkeerde structered data items mbt producten. Nu ook welke soort foort er gemaakt is
https://www.seroundtable.com/google-products-rich-results-report-search-console-granular-32173.html
Script
Welkom bij het ReputatieNieuws van november. Helaas hebben we vorige maand geen uitzending kunnen maken door grote drukte bij ons op het kantoor, dus deze keer is het een iets langere uitzending, dus laten we snel van start gaan.
Allereerst het google weer van de afgelopen twee maanden. In september zagen we sterke fluctuaties op 1, 4, in de periode van 9 tot 12 en 24 en 25 september. En in oktober ging de gingen de fluctuaties gewoon door op de 2de en 3de, 8 tot en met 11 oktober, 15 tot en met 18 en de 26e. Dus wat dat betreft heel onrustig, een patroon wat we de laatste maanden vaker zien.
Omdat dan meteen door te gaan naar het Google update nieuws. De updates van het algoritme lijken de laatste tijd steeds vaker in het weekend plaats te vinden; dat het is toch wel een patroon aan het worden. Er wordt een melding van gemaakt, Google geeft er niet echt een verklaring over, maar het het is toch wel heel herkenbaar. Dus als je de afgelopen maanden sterke fluctuaties in het weekend hebt gezien dan is er een grote kans dat het te maken heeft met een van deze niet nader genoemde updates.
Op Twitter wordt gemeld dat het in 2021 vaker onrustig is dan in de voorgaande jaren. Hij heeft dat daar wat statistieken van bij elkaar gezocht, dus het lijkt er toch op dat Google dit jaar ontzettend actief is.
Dan meldt Google op jet Search Central account op twitter op 2 september dat de page experience update volledig uitgerold is.
Dan meldt Danny Sullivan dat er in november de spam update is uit genoemd en hij omschrijft het als volgt: Spam updates deal with content that doesn’t follow our guidelines. Core updates are simply an adjustment to how we assess content overall. Alhoewel we dus geen inzicht krijgen waar dit precies betrekking op heeft, lijkt het in ieder geval op content betrekking te hebben, de november spam update.
John Mueller zegt in Office Hours video op Youtube in ieder geval nog wel dat als je te veel spammy backlinks hebt dat google het vertrouwen in de hele site kan verliezen en dat is strookt niet helemaal met de eerdere berichten die we bij de laatste penguin update in 2016 kregen waarbij Google aangaf dat ze niet afstraft op basis van spammy backlinks, maar dat ze alleen die links devalueerde dus gewoon eigenlijk negeerde. De reden daarvoor is natuurlijk de link spam attackt. Als je site aangevallen wordt met een groot aantal spammerige backlinks dan zou je schade kunnen ondervinden en zo zou je concurrenten uit de zoekmachines kunnen wegkrijgen, dat is dagelijkse praktijk, ook in Nederland. Over dit nieuwe bericht tot linkspam attacks zegt hij dat als je aangevallen wordt, je het moet negeren of eventueel de allerslechtste links disavowen, dus ook daar blijkt uit dat het toch nog steeds meer neigt naar dat Google het wel negeert als je spammy backlinks hebt, maar hiermee zaaien ze dus wel verwarring. Voor alle duidelijkheid: penguin is sinds de 4.0 update een realtime algoritme, dat betekent dat links continue invloed hebben op je rankings. Het is niet meer zo dat eens in de zoveel maanden een nieuwe penguin update komt, het is eigenlijk onderdeel van het core algoritme geworden. Dat betekent dus dat er geen sterke stijgingen of dalingen te verwachten zijn op basis van van de penguin update.
Dan zegt John Mueller ook nog eens in SEO Office Hours dat websites niet geclassificeerd worden op basis van de techniek die ze gebruiken. Bijvoorbeeld als je wordpress gebruikt dan neemt Google niet aan dat het een blog is of als je een cms gespecificeerd voor e commerce gebruikt, dan neemt Google niet aan dat het een webshop is. Dus je kan het op een andere manier gebruiken. In diezelfde Office Hours geeft JM aan dat voor het genereren van de zoekresultaten in de gewone zoekopdrachten dat afbeeldingen niet meegenomen worden. Er was nogal het vermoeden dat het onderwerp van je afbeelding, wat Google langzaam maar zeker in staat is om te beoordelen mee zou wegen bij het bepalen van het topic van je pagina of van het het onderwerp van de blogpost, maar dat is dus niet zo: Google beschouwd ze als een soort grijs vlak.
Dan op het Google blog the keyword wordt gemeld dat er een nieuwe nieuwe update is van de Google Search quality raters guideline. Om nog even kort uit te leggen dat het zijn: Google gebruikt echte mensen die beoordelen of de zoekresultaten die het algoritme genereert goed zijn en op basis van die feedback van the quality raters optimaliseert Google hun algoritme, maar die moeten natuurlijk wel weten wat goed en slecht is dus die hebben een manual. Dat is een document van 170 pagina’s daarin staat precies hoe Google websites beoordeeld, zeker interessant om te lezen en de update van dat document daarin staat onder andere dat er een uitgebreidere definitie is van ‘Your money or your life’-pages, dus dat zijn pagina’s waarbij google extra op de kwaliteit led, de betrouwbaarheid led, omdat die specifieke content invloed heeft op het leven van de bezoeker van de bezoeker. Google wil die persoon beschermen. De definitie van pagina’s is dus uitgebreid met informatie over immigranten of slachtoffers van de systemische discriminatie en nog een aantal categorieën, maar sowieso is het document wat interessant is om te kijken om te zien of je eigen website voldoet aan de quality raters Guidelines van Google.
Dan ranking factor nieuws. John Mueller in de Office Hours geeft aan dat hij niet meer zal praten over de 200 plus ranking signalen. Dat is een eigen leven gaan leiden, Google heeft dat zelf ooit uitgesproken dat ze op meer dan 200 ranking signalen letten, maar John Mueller suggereert dat wij aantal factoren hebben op basis waarvan rechtstreeks de rankings bepaald worden en zo is het niet; het gaat nu met kunstmatige intelligentie, getraind door de quality raters, waarbij het aantal ranking factoren dus veel groter is en het algoritme bepaalt hoe zwaar elke meeweegt.
Dan zoekpagina nieuws. In Google Search On 2022 event laat google nieuwe toepassingen van het MUM zien. Dat is kunstmatig intelligentie die nog dieper in staat is om de betekenis van zoekopdrachten en van content te beoordelen. Daar worden onder andere functies besproken zoals ‘About this result’ drie puntjes rechtsboven bij een zoekresultaat met achtergrondinformatie over de bron bijvoorbeeld en dat wordt in Engelstalig gedeelte van het internet periode ingevoerd. Dan ‘Things to know’ dat biedt bij een zoekopdracht extra zoekrichtingen op basis van zoekopdracht, dit wordt de komende maanden ingevoerd. Dan knoppen die de zoekopdracht of verfijnen of verbreden, dat wordt ook de komende maanden in de Engelstalige variant van de zoekmachine ingevoerd dan. Dan visueel browsen, bijvoorbeeld als je dan op verf gieten ideeën klikt of zoekt, krijg je afbeeldingen terug waar dat uitspreekt, waar dat op te zien dus een link tussen de tekst zoekopdrachten en afbeeldingen. Dan video search, video’s zullen vindbaar zijn op de inhoud van de video, dus niet om de titel of de description, maar op inhoud die in die video zit en Google zal dat dus zelf gaan analyseren en zorgen dat ze vindbaar worden op die content. Dan een shoppable search experience, naast producten ook afbeeldingen, lokale winkels, stijlgidsen en video’s te zien. Dat is nu al ingevoerd in de Engelse variant van Google. Dan ‘op voorraad’, een extra filter voor producten, ook in maps. Dat is nu ook in Nederland al actief. Zo kan je bijvoorbeeld op zoek naar een type sneaker die op dit moment op voorraad is bij een winkel bij jou in de buurt. Dan tot slot Google Lens die op basis van een afbeelding en daarbij een specifieke vraag voor jou op zoek kan gaan naar goede content.
Dan op de Google Search Central blog gaat de discussie over paginatitels weer verder en de informatie die de in dit artikel staat zegt dat de paginatitels nu in 87 procent van de gevallen op basis van een title-tag is gegenereerd, dat was 80% nog niet zo lang geleden toen de discussie ontstond, dus het is weer iets terug hersteld naar de de traditionele manier die we kennen. In dat artikel worden nu ook redenen aangegeven waarom Google er af en toe over beslist of niet de title tag te gebruiken voor je title link, maar een stuk tekst wat ze zelf voor je zoeken. Dus dat kan je wat inzicht geven als je merkt dat je de titel niet overgenomen wordt uit de titeltag.
In de nieuwe help-documenten staat ook meer informatie over titles and descriptions, daar waar in het verleden alleen uit werd gelegd hoe je invloed kan uitoefenen op je description, geven ze nu ook aan hoe je invloed kan uitoefenen op je title link. De title link, dat is dus de het klikbare linkje in de zoekresultaten, is trouwens een nieuwe term die je Google nu gebruikt.
Op het Google blog de keyword geeft Google aan het continuous scrolling nu ingevoerd wordt op search op mobiel, dus dat betekent dat Google niet meer de traditionele indeling van pagina’s gebruikt, maar dat je door kan scrollen naar beneden dat pagina 2 3 tot en met 4 in 1 keer zichtbaar worden. Dat roept allerlei vragen op, onder andere over wat voor gevolgen dat heeft voor Google Ads en Google geeft aan dat het op Google Ads geen gevolgen heeft. John Mueller geeft op Twitter nog aan dat in Search Console de rapporten ook niet zullen veranderen, dus het is echt alleen de weergave verandering en niet een verandering in hoe de pagina’s opgebouwd worden.
Tot slot is er nog een discussie op webmaster world, die gaat over dat Google steeds meer informatie op de zoekresultaten pagina laat zien en in dit geval de prijs van auto’s van nieuwe modellen als die gezocht worden. Daardoor zal de traffic naar de site van fabrikanten dalen, niet alleen de prijs maar ook andere informatie over dat nieuwe model wordt al meteen weergegeven en dat sluit aan op de trend die we al lang zien; dat Google traffic afsnoept eigenlijk van de sites die de informatie presenteren.
Verder zijn er nog een hoop kleine tests geweest (die ik niet allemaal door zal lopen), voornamelijk visuele aanpassingen van de pagina’s details die ook weer en na de test weer weg zijn en die aansluiten op de test die we het hele jaar al zien.
Dan technisch SEO nieuws. In de Google Search Central documentatie is een nieuwe documentatie over best practices voor e-commercesites geplaatst. Uitgebreid en gedetailleerde informatie over bijvoorbeeld url structuur, de site launch, hoe je die moet aanpakken, incremental loading etcetera, dus als je een e-commercesite hebt of bouwt dan is dat zeker informatie die je zou moeten checken.
Dan geeft John Mueller in de SEO Office Hours nog aan dat een lead generating form meteen in beeld gezien kan worden als een als een ad die de echte content omlaag doet. Het is eigenlijk logisch, de content die above the fold staat vind Google heel belangrijk en als die niet over het onderwerp gaat waar heb gevonden willen worden of als de woorden er niet in zitten, of in ieder geval afleiden van de echte inhoud, dan beïnvloed dat die ranking op de keywords waarop je gevonden wil worden dus negatief.
Tot slot nog een nieuwtje over Google Search Console. Nu is er meer gedetailleerde informatie bij verkeerde structuur data items met betrekking tot producten. Dus als er wat misgaat zegt hij niet alleen dat er een probleem is, maar geeft ook meer gedetailleerde informatie over welk probleem dat is. Dat is sinds 29 september nu in Google Search Console te zien.
Dat was hem weer voor november en dus ook een beetje voor oktober. Bedankt voor het kijken. Als je op de hoogte wil blijven van het laatste nieuws meld je dan aan op onze website of volg ons op YouTube. Hopelijk in ieder geval tot de volgende aflevering.