In deze aflevering worden de volgende onderwerpen besproken:
Google fluctuaties
https://cognitiveseo.com/signals/
Google web and local search ranking update
https://www.seroundtable.com/google-web-local-search-ranking-algorithm-update-31310.html
https://www.seroundtable.com/google-ranking-algorithm-update-product-reviews-related-31348.html
https://www.seroundtable.com/local-seos-no-google-local-ranking-changes-31346.html
Nieuw product review update
https://www.seroundtable.com/google-product-reviews-update-31223.html
https://developers.google.com/search/blog/2021/04/product-reviews-update
Impact van product review update
https://www.seroundtable.com/google-product-reviews-update-big-31235.html
https://www.webmasterworld.com/google/5032067.htm
JM over product review update
https://www.seroundtable.com/user-generate-content-products-reviews-google-31261.html
https://twitter.com/JohnMu/status/1382248677666922496
Google product review update impact op discovery traffic
https://www.seroundtable.com/google-product-reviews-update-discover-traffic-31244.html
https://twitter.com/dannysullivan/status/1381665413721780228
Google zal geen aanpassingen aankondigen/confirmen voor de product review update
https://www.seroundtable.com/google-products-reviews-update-confirmations-31249.html
https://twitter.com/dannysullivan/status/1380541244074434560
Page Experience update uitgesteld
https://www.seroundtable.com/google-page-experience-postponed-31278.html
https://developers.google.com/search/blog/2021/04/more-details-page-experience
Google verandert Cumulative Layout Shift Metric
https://www.seroundtable.com/google-cumulative-layout-shift-metric-update-31233.html
Kwaliteit checks voor indexing
https://www.seroundtable.com/google-pass-quality-checks-for-indexing-31309.html
https://www.reddit.com/r/TechSEO/comments/mxcdin/does_search_consoles_request_indexing_works/
Seals goed om de EAT van een website te verbeteren?
https://www.seroundtable.com/google-trust-seals-e-a-t-31270.html
https://www.youtube.com/watch?t=2780&v=BFUxzfGIuDY&feature=youtu.be
Advies: Optimaliseren van afbeelding zonder de rankings te beinvloeden
https://www.seroundtable.com/google-images-optimization-not-hurting-image-search-rankings-31347.html
https://twitter.com/JohnMu/status/1388558187826122753
Update voor de Google discover Guidelines
https://www.seroundtable.com/google-discover-new-guidelines-update-31227.html
https://developers.google.com/search/docs/advanced/mobile/google-discover
De laag op Google Search Web rendering services
https://www.seroundtable.com/above-the-google-search-web-rendering-service-31323.html
https://www.youtube.com/watch?t=990&v=0rfKsusOwj0&feature=youtu.be
Google Mijn bedrijf aanpassen
https://www.seroundtable.com/google-my-business-edit-web-search-31250.html
https://twitter.com/GoogleMyBiz/status/1381974029964283910
Telefoonnummers niet toegestaan in google berichten
https://www.seroundtable.com/google-posts-disallows-phone-numbers-31220.html
https://twitter.com/JoyanneHawkins/status/1379794134165291016
Google Merchant Center Product Data Specification Updates
https://www.seroundtable.com/google-merchant-center-product-data-specification-changes-31215.html
https://support.google.com/merchants/answer/10451760
De nieuwste lokale shop trends
https://www.seroundtable.com/google-local-search-trends-31216.html
https://blog.google/products/ads-commerce/local-shopping-trends
Nieuw: page experience rapport in Search Console
https://www.seroundtable.com/google-page-experience-report-in-search-console-31279.html
https://developers.google.com/search/blog/2021/04/more-details-page-experience
Google lanceert regex support in de performance report filters
https://developers.google.com/search/blog/2021/04/performance-report-data-filtering
Een nieuwe manier van een probleem in google search indexing rapporteren
https://www.seroundtable.com/google-indexing-issue-reporting-31332.html
https://twitter.com/googlesearchc/status/1387460803335360512
Google Search Console Performance Report Image Metrics Algorithm Updated
Google Search Console Drop In Valid But No Change In Invalid
https://www.seroundtable.com/google-search-console-drop-in-valid-errors-31338.html
https://twitter.com/JohnMu/status/1387736574918545413
Daily Mail klaagt Google aan
https://www.seroundtable.com/daily-mail-sues-google-over-organic-ranking-31289.html
Google Webspam Report 2020
https://www.seroundtable.com/google-web-spam-report-2020-31339.html
https://developers.google.com/search/blog/2021/04/how-we-fought-search-spam-2020
Google and SEO: The Adversarial and Evolutionary Tale
https://www.seroundtable.com/google-seo-adversarial-evolutionary-history-31204.html
https://twitter.com/haahr/status/1379157132411424768
Script
Welkom bij het ReputatieNieuws van mei. Er is weer een hoop gebeurd in de afgelopen maand, dus laten we snel beginnen.
Allereerst het Google weer. Er zijn nogal wat fluctuaties gemeten, onder andere 13 tot en met 20 maart en op 23 en 24 april. Daarvan lijkt het dat het toch een update van Google is geweest. Er zijn veel discussies op diverse social media. Het is niet bevestigd, maar het he komt sterk samen met wat we zien in de tools. Ook in begin mei, op 1 mei en 7 tot en met 9 mei, zien we wat fluctuaties Zoals altijd: als we meer weten over die updates dan laten we weten.
Dan het update nieuws. Een belangrijke update is geweest, de Google product reviews update en Google gaat daarmee meer aandacht geven aan de kwaliteit van reviews. Het is geen penalty, maar beïnvloed wel de rankings. Het is een beloning of een kleine afstraffing, maar het zijn geen penalty’s. Voorlopig heeft het alleen effect op Engelstalige reviews, maar we verwachten dat dat dus ook naar andere talen uitgerold zal worden. Dat is ingevoerd op 8 april, de sites die getroffen zijn zijn voornamelijk affiliate sites zijn review sites. John Mueller geeft op twitter wat meer informatie over de update en de essentie is dat Google eigenlijk steeds minder waarde gaat hechten aan user-generated content wat betreft reviews. Dus sites waar reviews gewoon handmatig door willekeurige anonieme bezoekers kunnen worden ingevoerd, zullen minder goed ranken en daarentegen reviews gemaakt door de experts met autoriteit die zullen zwaarder gaan wegen. Danny Sullivan geeft op twitter ook nog aan dat deze update ook nog invloed zal hebben op de Google discover traffic naar websites, kleine detail. Dan is er nog gevraagd of we moeten wachten op een nieuwe update om te herstellen van deze update. Daarop reageert Danny Sullivan op Twitter dat het geen core update is, dus als er een update komt van deze update, een refresh, dan zal er geen aankondiging vooraf van gegeven worden. Periodiek zal deze update gerefreshed worden. Als je getroffen bent en je hebt de verbeteringen doorgevoerd, dan zou je moeten wachten tot er een verversing plaatsvindt
Dan is de page experience update uitgesteld. Zoals waarschijnlijk de meesten van jullie al gehoord hebben. Hij was in mei gepland en hij is doorgeschoven naar juni tot en met
augustus en hij zal stapsgewijs ingevoerd worden. Sowieso was er aangekondigd dat het niet in een keer ingevoerd zou worden. Het is nu dus duidelijk over langere periode. Het is uitgesteld door interne redenen geven ze aan, het is verder geen vooropgezet plan geweest. Maar we hebben wat meer tijd om de zaak in orde te maken en het zal stapsgewijs ingevoerd worden.
Verder heeft de software engineer van Google aangegeven dat de berekening van de CLS scoren wat aangepast zal worden zodat het wat eerlijker is voor lange pagina’s, pagina’s die langer openstaan. Op de oude manier zoals het berekend werd kreeg je dan slechte score en dat wordt wat eerlijker.
Dan het ranking factor nieuws. Gary Illius op Reddit geeft aan dat content voordat het geïndexeerd wordt, het eerst een kwaliteitscheck moet doorstaan. Zelfs als je is urls handmatig aanmeldt kan het zijn het toch niet geïndexeerd wordt, omdat je pagina, je content niet door die kwaliteitscheck heen komt. Als dat gebeurt, dan adviseren ze: nou laat vrienden naar die pagina kijken. Waarschijnlijk is het dan al zichtbaar waarom het niet rankt op basis van de standaard richtlijnen van Google.
Dan geeft John Muelller, in de friday web master hangout video, aan dat het weergeven van kwaliteit stempels en dat soort zegels op je website geen indicatie zijn wat betreft de EAT, die helpen dus niet om te ranken. Daar wordt natuurlijk ook op een spammerige manier gebruik van gemaakt. Laten we zeggen op spammerige site wordt ook met dat soort zegels gestrooid. Als het de experience verbeterd moet je doen, maar voor niet direct beloond.
Dan heeft John Mueller op twitter nog een reeks tips voor het optimaliseren van afbeeldingen. Bij een afbeelding hebben we altijd het probleem dat als je ze goed zichtbaar wilt maken en scherp wil hebben dat de files groot worden, maar dat is dan weer slecht om te laten ranken, nou John Mueller die geeft wat tips. Eigenlijk geen nieuwe dingen, maar om je kennis nog eens te verversen of om nieuwe medewerkers op gang te helpen, wat het optimaliseren van afbeeldingen betreft, zeker een tip.
Dan zoekpagina nieuws. In de Google Discover Guidelines is een update gekomen waarin specifieker aangegeven wordt welke type content niet door Google Discover opgepikt zal worden. Dat zijn bijvoorbeeld vacatures of politiek getinte petities of formulieren, ook stukjes code, dus een programma of sotiris onder context. Google draagt zelf die content voor en ze willen voorkomen dat zij op één of andere manier de inhoud van de berichten promoten. Daar kan je nog eens kijken als je merkt dat een bepaalde content niet opgepikt wordt door discover.
Dan het technische SEO nieuws. Martin Split, de kleurrijke developer van Google, heeft in de Friday Webmaster Hangout video nog wat meer inzicht gegeven in over hoe de server van Google technisch werkt op het gebied van het verwerken van webpagina’s. Het blijkt dat bovenop de engine die webpagina’s rendert, dat daar nog een laag boven zit die vastlegt hoe content geprioriteerd wordt, hoe omgegaan wordt met het laden van met fouten bij het laden van pagina’s en andere kwaliteitsaspecten ten aanzien van caching. Als je wat meer wilt weten over de techniek, dan is dit eigenlijk een kijkje wat dieper in de techniek van Google dan hiervoor. Er zitten toch echt wel wat nieuwe inzichten in, dus voor de mensen die technisch interesse hebben is dit wel interessant om eens te luisteren.
Dan wat nieuws over Google Mijn Bedrijf. Op twitter is er sprake van dat het mogelijk wordt om voor website-eigenaren, voor bedrijfseigenaren, om via hun vermelding op zoek google resultaat pagina. Dus als je jouw eigen bedrijfsnaam Googlen zie je aan de rechterkant je gegevens van Google Mijn Bedrijf, om daar rechtstreeks ook meteen te editen. Dus om daar producten aan te geven, foto’s, locaties, openingsuren en dat soort zaken direct aan te geven om het nog wat makkelijker te maken.
Dan is er nog een nieuwe content policy wat betreft Google Mijn Bedrijf. Het is niet toegestaan om telefoonnummers toe te passen in berichten die je via Google My Business kan maken en verspreiden.
Dan nog wat Google Ads nieuws. In het Google Merchant Center, de help site daarvan, wordt aangegeven dat de komende maanden een update komt: de product data specificatie update. Die is erop gericht dat er meer waarde gehecht wordt aan juiste informatie rond producten die gevonden worden in het organische gedeelte van de product search, maar ook in de betaalde gedeelte, dus de advertenties. De bedoeling is dat bijvoorbeeld de prijsinformatie die geadverteerd wordt ook daadwerkelijk overeenkomt met de prijsinformatie die op de site staat en meer van dat soort kwaliteitscriteria. Daar wordt meer waarde aan gehecht en de juistheid daarvan gaat de ranking beïnvloeden. Dus als je producten laat ranken, kijk zeker even naar die update om te zien of je op de goede weg bent.
Dan wat nieuws over zoektrends. Op het Google Blog geeft de directeur van online to offline ad solutions daar wat informatie over zoektrends gerelateerd aan COVID19. De globale trend is dat lokaal koopgedrag steeds meer online verloopt. Dat is natuurlijk wel begrijpelijk. Geen wereldschokkende inzichten, maar wel grappig om te zien dat dat toch een grote verschuiving heeft opgeleverd. Zeker als je klanten hebt die lokaal gevonden willen worden is het wel interessant om die trends goed op je vizier hebben.
Dan Search Console nieuws. Op het Search Central blog wordt melding gemaakt van een nieuw page experience rapport. Wat daar gebeurt is dat de core webvitals met anderen page experience factoren in één overzicht worden weergegeven op een aantrekkelijke manier en overzichtelijke manier.
Dan, Google lanceert Regex support, de filter code om query’s te doen voor de wat technisch gevorderden onder ons. Op het Search Central blog wordt uitgelegd wat je er mee kan en dat is eigenlijk de introductie dat het tegenwoordig in je rapporten kan worden meegenomen in Search Console.
Dan op het twitter-account van Google Search Central wordt aangegeven dat als je een index issue hebt dat je direct een formulier kan invullen. Dus als je een vraag hebt of het gevoel hebt dat er iets mis gaat, dan kan je een formulier invullen met je issue en dan wordt het opgepakt. Tijdens het invullen van het formulier worden allerlei vragen gesteld om te checken of je wel zeker weet dat het aan Google ligt. Op die manier voorkomt Google dat mensen die een fout hebben gemaakt met hun pagina onterecht een melding maken.
Dan zijn wat kleine foutjes geslopen in Google Search Console de afgelopen tijd. Als je kijkt in het performance report naar het aantal weergaven van afbeeldingen, dan kan dat daar gedaald zijn in de metrics, maar dat kan ten gevolgen zijn van een andere berekening. Eigenlijk een nauwkeurigere berekening van Search Console en dus dat hoeft niet meteen te betekenen dat als de afgelopen periode een daling heb gehad, dat er ook daadwerkelijk minder weergaves geweest zijn.
Dan geeft de John Mueller op twitter nog aan dat je in het structured data report kan zien dat het aantal pagina’s die valid zijn. dat die omlaag is gegaan. Dat komt doordat Google nu op een andere manier beoordeeld hoeveel pagina’s ze meenemen in dat rapport. Als het aantal valid pagina’s omlaag is gegaan, maar het aantal invalid pagina’s is stabiel gebleven en is niet gestegen, dan hoeft er helemaal niks aan de hand te zijn. Dus kijk vooral naar je invalid aantal, want als dat gesteven is, dan is er wellicht wel wat aan de hand.
Dan nog wat algemeen Google nieuws. De daily mail die klaagt Google aan. De daily mail heeft gezien dat er een op een bepaald moment een sterke terugval is geweest in het organisch verkeer en zij zijn van mening dat dat komt doordat ze geen ruimte aan adsense op hun site ter beschikking aan google stellen, maar een andere advertentienetwerken. Maar google is van mening dat dat niet daar aan ligt, maar dat het aan de slechte user experience van de site ligt. Als je naar de site kijkt dan zie je ook wel waarom: content maakt maar een heel klein gedeelte uit van de pagina en de rest staat het vol met clickbait en advertenties, dus ons gratis advies is dan ook: huur geen jurist in, maar huur een seo expert in, daar zijn jullie op lange termijn beter mee af.
Dan het developers blog van Google geeft een webspam report van 2020 weer. Dat doen ze elk jaar, de grote lijn is dat er meer spam is, maar Google is wel beter in het vinden en blokkeren van spam. Google heeft ook veel aandacht gegeven aan het blokkeren van verkeerde informatie over corona en zijn van mening meer dan 99 procent van de zoekopdrachten tegenwoordig spamvrije resultaten oplevert.
Dan is er een interessante discussie over hoe ranking factoren veranderen in de tijd en de invloed van seo daarop die goed worden in het beïnvloeden van die ranking factoren. De aanleiding daarvan is een stuk van de facebook vice-president Nick Clegg. Hij heeft een stuk geschreven over hoe engagement op Facebook de zichtbaarheid van content beïnvloedt. Daar is natuurlijk veel discussie over geweest, over hoe engagement bubbels creëert in Facebook en Facebook verweert zich daar een beetje tegen. Het moment dat mensen de engagement gaan beïnvloeden dan is het een soort wisselwerking tussen Facebook en de mensen die het beïnvloeden. Hetzelfde zien we ook met SEO is de mening van Paul. Google kiest fatsoenlijke nette ranking factoren en sommige zijn wel goed te beïnvloeden door SEO en andere zijn niet goed te beïnvloeden door SEO en Google wordt daardoor gedwongen die factoren die wel te beïnvloeden zijn om daar minder waarde aan te gaan hechten.
Dat was het weer voor voor deze maand. Als je op de hoogte wil blijven van dit nieuws: volg ons dan op YouTube of meld je aan op de website. Dan sturen we elke keer een berichtje als er weer een nieuwe aflevering is.