In deze aflevering geven we een overzicht van al het SEO nieuws van januari 2020. In dit artikel komen de volgende onderwerpen ter sprake:
- January 2020 Core Update – https://www.rankranger.com/blog/google-january-2020-core-update – https://moz.com/blog/googles-january-2020-core-update
- Featered snippets – https://mobile.twitter.com/dannysullivan/status/1220094125480919040
- Favicions & Black ad label – https://www.seroundtable.com/google-favicons-black-ad-label-desktop-28830.html
- Interne links naar 404 pagina’s – https://twitter.com/googlewmc/status/1214115866889146368
- Problemen URL parameter – https://searchengineland.com/google-working-on-fixing-data-in-url-parameter-tool-327233
- Structured Data melding – https://twitter.com/JohnMu/status/980902538865205248
- Problemen Structured Data – https://www.seroundtable.com/google-search-console-unparsable-structured-data-bug-28841.html https://support.google.com/webmasters/answer/6211453?hl=en#rich_result_reports
- Problemen Notificaties (TLS 1.1) – https://www.seroundtable.com/google-search-console-tls-1-2-28836.html https://support.google.com/webmasters/thread/25631261?hl=en
- Het nieuwe Froogle – https://www.seroundtable.com/google-froogle-popular-product-listings-28844.html https://support.google.com/merchants/answer/9668403 https://developers.google.com/search/docs/data-types/product
- Cookie Banners – https://blog.seoprofiler.com/google-cookie-banners-are-okay-if-they-do-not-replace-your-content/ https://twitter.com/JohnMu/status/1217743462956773377?ref_src=twsrc%5Etfw
- Afbeeldingen optimalisatie – https://www.searchenginejournal.com/googles-john-mueller-on-optimizing-images-for-search-results/344488/ https://www.youtube.com/watch?v=XR3KjgLpT7A&feature=emb_logo
- Het gebruik van headings – https://www.searchenginejournal.com/heading-tags-for-seo/341817/https://www.youtube.com/watch?time_continue=2137&v=QG2BoWRhb0k&feature=emb_logo
- Nieuwe serie videos over SearchConsole – https://goo.gle/sct
Script:
Welkom bij het ReputatieNieuws van januari. Vandaag gaan we het belangrijkste SEO nieuws met jullie doornemen. Onder de video staan linkjes naar de verschillende onderwerpen voor als je er meer over wilt weten.
Laten we van start gaan.
Het belangrijkste SEO nieuws van januari was de January 2020 Core Update. We weten nog niet precies wat de inhoud van de update is, maar we wel kan het zijn dat het impact heeft gehad om de rankings van jouw site. Het lijkt een update te zijn van de medic update: het zijn weer medische en financiële sites die sterk fluctueren qua ranking. Als we meer weten laten we het jullie weten.
Verder is er iets veranderd als het gaat om de featured snippets. Als je gevonden wordt in de featured snippets bovenaan de resultatenpagina, wordt je tegenwoordig niet ook nog eens ergens anders op de pagina getoond. Wat dat betreft is het de featured snippets de het eerste organische zoekresultaat op de pagina. Dit verminderd de waarde van het vindbaar zijn als featured snippets.
Zoals je waarschijnlijk ook gemerkt hebt heeft Google ook veel geëxperimenteerd met favicons. Voor de gewone zoekresultaten werd in januari ook de favicon van de website getoond en voor advertenties stond de favicon ad. Intussen is het ook weer weggehaald, dus het lijkt erop dat Google het nog aan het updaten is.
Verder is er nog een bericht geweest vanuit Google dat interne 404’s belangrijk zijn om te herstellen. Dus als dit de vindbaarheid verbeterd moet je de interne 404’s verwijderen.
Verder zijn er wat problemen in Search Console geweest. Een van de belangrijkste was dat de URL parameter tool niet goed werkte. Wanneer je complexe URL’s samen wilde nemen, dan leek het net of deze instelling verdwenen was. Maar dit was een onterechte melding, dus maak je niet direct zorgen.
Dan is Google ook gedwongen geweest dat structured data geen impact heeft op de rankings. Het is dus niet zo dat structured data een rankingfactor is.
Ook een onterechte melding aan website eigenaren is geweest dat de versie van de inscriptie de laag was. Als je melding kreeg dat je inscriptieversie TLS 1.1 betrof, wat onterecht was voor velen, dan was dit in veel gevallen niet het geval. Het heeft geen invloed op de rankings van je website, maar mensen die Chrome gebruiken krijgen wel een melding dat het onveilig website is.
Verder is er afgelopen maand iets veranderd als het gaat om vindbaarheid van producten. Eerst werden advertenties alleen weergegeven in Google, maar tegenwoordig is het ook mogelijk om organisch producten vindbaar te krijgen. Het lijkt een beetje op Froogle van vroeger. Het is voor webshops eigenaren belangrijk dat hun producten ook organisch goed ranken. Als bedrijf kan je hier jouw producten krijgen door de “Merchant Center Product feed” aanmaken, deze is er speciaal voor bedoeld.
Verder heeft John Meuller nog wat tips gegeven. Zo heeft hij een tweet naar buiten gebracht dat Cookie banners niet erg is, maar zorg er wel voor dat de Cookie banner als tussenpagina gepresenteerd wordt.
Dan is er een nieuwe aflevering van #AskGoogleWebmaster, waarin onder andere wordt vermeld hoe je afbeeldingen kan optimaliseren. Dit is een update van informatie, met als strekking dat je je moet focussen op search intens. Als mensen op afbeeldingen zoeken, moet je zorgen dat de mensen op een pagina komen met content die aansluit op de zoekopdracht. Verder zijn de oude factoren ook nog belangrijk.
Dan is de webmaster Hangout heeft Google nog uitgelegd hoe je H1 en H2 tags moet gebruiken. Je hoeft geen keywords te gebruiken in de headings, maar Google gebruikt de headings om de tekst beter te structuren en maak duidelijk waar de tekst over gaat.
Verder is er een nieuwe videoserie over Google Search Console door Google naar buiten gebracht. Het is nog niet helemaal compleet, maar kan wel interessant zijn om te kijken.
Dit was het eerste ReputatieNieuws, we gaan dit elke maand doen. Als je dit wilt volgen kan je je aanmelden om de nieuwste afleveringen in je mailbox te ontvangen. Natuurlijk kan je je abonneren op onze YouTube pagina om geen video te missen.