Personalisatie
Het personaliseren van advertenties heeft positieve effecten. Zo zegt 44% van de consumenten dat zij door personalisatie een herhaalaankoop zouden doen, 33% zou aan vrienden en familie vertellen over het product of de dienst en 32% zou een positieve review plaatsen. 80% wil ook content blijven ontvangen na een aankoop. Als bedrijven geen moeite doen om persoonlijk contact te onderhouden na een aankoop, neigt 52% van consumenten al snel weer naar een ander merk.
Opvallend is dat 31% van de consumenten aangeeft meer gepersonaliseerde online-koopervaringen te willen. Zij zijn zelfs bereid om 16% meer te betalen voor producten of diensten als zij weten dat zij online een goede klantervaring zullen krijgen, inclusief gepersonaliseerde aanbiedingen.
Gevaar gepersonaliseerde content
Ondanks de sterke behoefte van consumenten aan gepersonaliseerde content moeten marketeers wel oppassen en op een juiste manier personaliseren. Consumenten hebben namelijk ook grenzen. 74% van de consumenten raakt gefrustreerd door content die niets te maken heeft met hun interesses en 63% van de consumenten geeft aan geen aankopen meer te doen bij bepaalde merken vanwege slechte personalisatie-ervaringen. 44% geeft aan het vervelend te vinden als een campagne hen (overdreven) lang blijft benaderen. 41% raakt ook geïrriteerd als het merk hen als koper behandelt, in plaats van een individu.
Tips juiste personalisatie
Hoe zorg je er dan voor dat je als bedrijf niet de mist in gaat door personalisatie? 92% geeft aan dat merken hun personalisatie als verhalen moeten laten aanvoelen in plaats van als advertenties. 68% heeft behoefte aan informatieve en educatieve campagnes. Daarentegen zegt 17% gevoeliger te zijn voor entertainment. 71% van de klanten zou het waarderen als hun trouw zou worden beloond, maar 36% vindt dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. 64% van de klanten zou wel eens positief verrast willen worden door hun favoriete merken.
Daarnaast geeft 83% van de consumenten aan bereid te zijn om hun persoonlijke data te delen in ruil voor de juiste gepersonaliseerde aanbiedingen, mits ze controle hebben over wat er wanneer, waarvoor, door wie en hoe lang wordt opgeslagen. 52% zou persoonlijke data delen voor directe productaanbevelingen. Let wel op: 69% geeft aan dat transparantie over het gebruik van persoonlijke gegevens van cruciaal belang is voor het opbouwen van vertrouwen met een merk.