In de Google SEO starter guide staat dat het belangrijk is om eenvoudige en friendly URLs te gebruiken, maar hoe doe je dat? Om te beginnen goed nieuws: het maken van URLs voor SEO is niet heel ingewikkeld. Echter wil je natuurlijk niet zomaar wat doen en daarom is het handig om te kijken hoe je eenvoudig een goede URL kan maken. Om dit te doen is het handig om eerst te begrijpen uit welke onderdelen een URL is opgebouwd. URL’s bestaan namelijk uit een aantal verschillende onderdelen:
Voor SEO is de slug waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel, aangezien deze slug elke keer anders is wanneer je een nieuw bericht plaatst.
Een SEO vriendelijke URL-slug
Laten we dan ook met de URL slug beginnen. Eigenlijk is het veranderen van bestaande URL slugs iets wat bijna nooit gebeurd, aangezien het tijd/moeite kost en vaak meer kwaad doet dan goed. Daarom is het belangrijk om je vooral te focussen op de URL slugs van nieuwe pagina’s.
Heb je een pagina gemaakt zonder keywords research, dan moet je de volgende 9 stappen volgen (begin bij stap 6 wanneer je wel een keyword research hebt gedaan en hierom heen content hebt gemaakt):
Stap 1. Start met de titel van de pagina
De meeste pagina titels maken met een kleine aanpassing al een perfect geoptimalsieerde URL.
Stap 2. Verwijder speciale tekens
Er zijn geen goeie URL’s met tekens zoals () of [], dit komt omdat deze tekens als onveilige tekens worden gezien die niet in een URL horen. Het is belangrijk om deze en andere speciale tekens (zoals komma’s) te verwijderen uit de slug.
John Mueller zegt het volgende hierover: “I generally recommend avoiding special characters like commas, semicolons, colons, spaces, quotes etc. in URLs, to help keep things simple. URLs like that are often harder to automatically link (when someone posts in a forum or elsewhere), and hard for us to recognise correctly when we parse text content to try to find new URLs.”
Verwijder dus alles wat niet in het alfabet is, spaties laten we nog even staan voor nu.
Stap 3. Verwijder cijfers
Veel paginatitels hebben een cijfer erin zitten. Dit is geen probleem, aangezien de titels makkelijk aan te passen zijn wanneer ze geupdate worden. Dit geldt echter niet voor de URL’s. Wanneer je een nummer in de URL wilt veranderen moet je de oude URL redirecten naar de goeie URL. Dit is meestal niet zo’n probleem, aangezien het vaak automatisch wordt gedaan door WordPress, maar het wordt nog te vaak vergeten. Het is dus beter om helemaal geen cijfers in de URL te doen.
Stap 4. Verwijder overbodige informatie
Volgens Google is het belangrijk om URL’s zo eenvoudig mogelijk te houden. Hiervoor geven ze een aantal redenen. Ten eerste kunnen lange URL’s mensen afschikken waardoor ze niet op de URL willen klikken en ten tweede worden te lange URL’s vaak ingekort in de zoekresultaten.
Wanneer je overbodige informatie uit de URL wilt verwijderen dan is het belangrijk om nog wel je gezonde verstand te gebruiken. Het doel is namelijk niet om een korte URL te maken, maar alleen om onnodige woorden en zinnen te verwijderen.
Stap 5. Breng het terug tot een keyword
In de meeste titels wordt het belangrijkste keyword al gebruikt. Echter kan dit keyword al redelijk uitgebreid zijn, vooral wanneer het eigenlijk een long tail keyword is. In deze stap moet je dus het keyword vinden die de meeste mensen gebruiken om de informatie op jouw pagina te zoeken.
Stap 6. Keyword modifiers toevoegen (optioneel)
Het is niet altijd logisch om een exacte keyword te gebruiken in de URL-slug. Een eenvoudige manier om het op te lossen is om keyword modifiers toe te voegen. Dit zijn verwante worden die context aan de URL kunnen toevoegen.
Stap 7. Leesbaar maken (optioneel)
Sommige URL-Slugs zijn nou eenmaal fijner te lezen als anderen. Zo is de slug ‘/seo-title-tag/’ logischer om te gebruiken als ‘/html-title-tag-seo/’, aangezien het makkelijker is om een zin te gebruiken. Je kan bijvoorbeeld voegwoorden of meervoudsvormen toepassen om dit te doen.
Stap 8. Maak het in kleine letters
Het is belangrijk dat je de URL altijd in kleine letters doet. De meeste webservers maken er geen verschil is, maar dit is helaas niet altijd het geval. Technisch gezien is de URL namelijk wel hoofdlettergevoelig.
Stap 9. Vervang spaties door koppeltekens
Een URL kan geen spatie bevatten. Wanneer je een spatie in de URL laat staan wordt dit herschreven naar ‘%20’. Dit ziet er natuurlijk niet mooi uit en daarom moet je het koppelteken (-) gebruiken om spaties te vervangen. Dit is ook een officiële aanbeveling van Google geweest.
De rest van de URL
Nu we weten hoe je een slug SEO vriendelijk maakt, maar de rest van de URL is natuurlijk ook belangrijk.
HTTPS gebruiken
Maak je geen gebruik van HTTPS? Dan is het zeker de moeite waard om over te stappen. HTTPS versluitelt gegevens die verzonden worden tussen sitebezoekers en de webserver. Het zorgt dus voor een veiligere website en is sinds 2014 ook een lichte rankingfactor.
Gebruik van subdomeinen
Subdomeinen verschijnen voor de domeinnaam en worden gebruikt om verschillende delen van een website te scheiden op basis van de functionalisteit. Zo staan op veel websites de blogs op het subdomein: ‘blog.domeinnaam’. Google zegt dat ze inhoud op subdomeinen hetzelfde behandelen als andere inhoud en dat het niet moeilijker is om een subdomein te rangschikken dan een submap. Echter zijn niet alle SEO’ers hier mee eens. Niemand weet het zeker, maar de algemene theorie is dat Google subdomeinen als een afzonderlijke website kan beschouwen. Gebruik deze dus alleen wanneer dit noodzakelijk is.
Kies een gedenkwaardig domein
Wanneer je in de beginfase van je website bevindt dan moet je een domein kiezen. Hierin moet je je niet druk maken om een domein waarin veelgezochte zoekwoorden zitten, maar moet je gaan voor iets gedenkgwaardigs en wat bij je merk past.
Quote van John Mueller hierover: “…just because keywords are in a domain name doesn’t mean that it’ll automatically rank for those keywords. And that’s something that’s been the case for a really, really long time.”
Kies een geschikte TLD
Een topleveldomein (TLD) is het deel van de URL wat achter de punt komt. Het bekendste voorbeeld hiervan is .com en in Nederland natuurlijk ook .nl. Google behandelt alle TLD’s het zelfde, maar sommigen worden vaak geassocieerd met spam (zoals .biz en .name). Dit kan invloed hebben op het verkrijgen van links en verkeer naar de website.
Gebruik submappen om hiërarchie te bieden
Submappen helpen een gevoel van hiërarchie te creëren en nuttige extra informatie te geven.
Een goed voorbeeld hiervan: domain.com/airpods.html zegt eigenlijk heel weinig over de informatie op de pagina, maar domain.com/store/earbuds/apple/airpods.html maakt al een stuk meer duidelijk, zoals:
Het gaat om een pagina die AirPods verkoopt
De oordopjes zijn slechts een deel van de producten die je verkoopt
Het product is van Apple en er zijn mogelijk meerdere oordopjes te koop van Apple
Er zijn waarschijnlijk andere merken oordopjes te koop.
Ook zorgen submappen dat de URL er minder spammerig uit ziet:
Veel SEO’ers zijn bang dat het hebben van te veel submappen een slechte invloed heeft op je rankings. Echter heeft Google meerdere keren aangegeven dat dit niet zo is.
Wel kunnen submappen er natuurlijk voor zorgen dat het lijkt of een website ‘begraven’ is wat het voor gebruikers en zoekmachines lastig maakt om de pagina te vinden.
Vermijd herhaling van zoekwoorden
Wanneer je zoekworden vaak in de URL zet ziet dit er spammerig uit. Het is echter wel heel makkelijk te vermijden.
Veel CMS’s gebruiken standaard datums in de URL voor berichten. Dit kan voor problemen zorgen wanneer je de content in het bericht update, aangezien Google hierdoor tegenstrijdige informatie kan weergeven. Als je site nu zo is opgezet en je al inhoud hebt gepubliceerd, verander dan niets hieraan. De kans dat je website kapot gaat is namelijk te groot. Als je een nieuwe site opzet met WordPress, is de eenvoudige oplossing voor dit probleem om de permalink-instellingen te wijzigen voordat je iets publiceert. Zo kan je er makkelijk voor zorgen dat er nooit datums komen in de URL.
Vermijd waar mogelijk URL-parameters
Een URL-parameter is het variabele stukje dat vast zit aan de URL. Dit heb je bijvoorbeeld wanneer je op een webshop producten gaat filteren, een link opent met een extra analystische data of een pagina in een andere taal bekijkt. De URL-parameters verschijnen meestal na een vraagteken (?) in de URL. Het is handig om deze zo veel mogeljik te vermijden, aangezien ze voor duplicate content kunnen zorgen.
Over het geheel loont het niet om veel tijd te besteden om je URL’s SEO vriendelijk te maken. Het aanpassen van de URL’s kan ook schadelijk zijn voor je website. Wanneer je een nieuwe URL maakt is het wel handig om de tips te gebruiken. Ze kosten weinig tijd en kunnen een goed effect hebben op je website.
De meta description is de omschrijving van de inhoud van een webpagina. Het wordt dan ook wel de page description genoemd. Elke pagina op een website hoort zijn eigen (unieke) omschrijving te hebben. Je ziet dit dan ook bij de zoekresultaten in een zoekmachine: het wordt hier onder de titel van de pagina weergeven.
In de Google SEO starter guide staat dat het belangrijk is om eenvoudige en friendly URLs te gebruiken, maar hoe doe je dat? Om te beginnen goed nieuws: het maken van URLs voor SEO is niet heel ingewikkeld. Echter wil je natuurlijk niet zomaar wat doen en daarom is het handig om te kijken hoe je eenvoudig een goede URL kan maken. Om dit te doen is het handig om eerst te begrijpen uit welke onderdelen een URL is opgebouwd.
De focus van Google ligt steeds meer bij de gebruikerservaring van een website. Google vindt het dan ook belangrijk dat een website eenvoudig te gebruiken is voor een bezoeker. Om dit te optimaliseren stelt Google zijn algoritme continu bij om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten goed aansluiten bij de zoekintentie van de zoeker. Hierin worden de Google Core Web Vitals steeds belangrijker. In dit artikel vertellen we hier meer over.
Anchor teksten vormen een belangrijk onderdeel van een webpagina en dus in hoeverre een webpagina goed geoptimaliseerd is. Anchor teksten spelen dus een grote rol binnen linkbuilding. Dit ReputatieBlog vertelt je alles over de betekenis en het gebruik van anchor teksten.
Image SEO, oftewel SEO gefocust op afbeeldingen, verwijst naar alle taken en mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren, zodat ze helpen de positie van een pagina te verbeteren in de SERP. Afbeeldingen spelen daarnaast ook een andere belangrijke SEO-rol omdat ze de gebruikerservaring van een website verbeteren en het organisch verkeer kunnen verhogen. Dit moet natuurlijk wel op de juiste manier gedaan worden, zodat het ook echt effect heeft. De volgende vier eenvoudige tips kunnen daarbij helpen!
Sinds september 2019 is er meer variatie rondom de “nofollow” tag. Er is een onderverdeling gemaakt tussen nofollow, sponsored en UGC backlinks. Dit zorgt soms voor verwarring, dus zetten we in deze blog alles eens goed op een rijtje.
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.