Sociale media heeft een enorme impact gekregen op de toerisme-industrie. Naast het feit dat vakantiebestemmingen worden geboekt vanwege de foto’s op social media, geeft 58% aan dat zij vakantietips op Facebook, Instagram en blogs meer vertrouwen dan suggesties van vrienden en familie. Daarnaast zegt 60% van de mensen hun vakantie-ervaringen tijdens de vakantie online te willen delen, bij millennials stijgt dit naar 97% (!). 29% zou zelfs een vakantiebestemming afwijzen als het niet mogelijk zou zijn om online te posten tijdens het verblijf (vanwege internetproblemen of blokkades).
#fake
Men is tegenwoordig dus nogal druk bezig met het laten zien van hun vakantie-avonturen, maar het beeld dat wordt gecreëerd is niet altijd eerlijk. 45% van de respondenten geeft toe wel eens Instagramfoto’s te bewerken om de vakantie beter te laten lijken dan dat het was. 12% heeft wel eens oude vakantiefoto’s gepost tijdens een huidige vakantie en 11% zegt wel eens foto te hebben gemaakt van een accommodatie en gedaan alsof ze daar verbleven, terwijl dat niet het geval was. Ook heeft 7% wel eens gedaan nog op vakantie te zijn, terwijl zij alweer thuis waren.
Stay connected
Men roept vaak even offline te willen gaan tijdens hun vakantie, maar toch vindt ruim driekwart van de respondenten het belangrijk om wifi te hebben tijdens een vakantieverblijf. Zelfs bij een verblijf in eigen land willen ze gebruik kunnen maken van wifi, wat dus aangeeft dat er behoefte is aan meer internet dan alleen de mobiele databundel. 65% heeft tijdens een vakantie een poging gedaan tot een digital detox, maar 28% heeft dat ook daadwerkelijk volgehouden.
Heeft social media invloed op jouw vakantieplannen?