Wat is Mobile-First Indexing?
Mobile-First Indexing betekent vrijwel precies wat de vertaling je probeert wijs te maken, het eerst indexeren van de mobiele versie van een website. Google ziet al jaren dat het aantal mobiele zoekopdrachten steeds groter wordt. Bijna 65% van de zoekopdrachten worden gedaan met een mobiel apparaat. Als Google dus een website gaat indexeren, is het handiger om de mobiele versie eerst de indexeren, en daarna pas de desktop versie. Vanzelfsprekend is Google hierop gaan inspelen en indexeren ze tegenwoordig eerst de mobiele versie van een website en daarna pas de desktop variant. Websites die gelanceerd zijn na juli 2019 worden automatisch mobile-first geïndexeerd, maar bestaande website zijn dat nog niet allemaal. Het is daarom belangrijk voor website eigenaren om hun website op de juiste manier te optimaliseren voor mobile-first indexing. Dat kan op de volgende manieren.
Controleren of jouw website al mobile-first geïndexeerd wordt
De eerste stap is om te kijken of jouw website al mobile-first wordt geïndexeerd of niet. Dit kan eenvoudig via Google’s Search Console. Wanneer je in Search Console naar de instellingen gaat zie je onder het kopje “over” het vak “Indexerende crawler”. Als deze op de Googlebot Smartphone staat dan wordt de website eerst mobiel geïndexeerd. Indien dit niet het geval is, kan het zijn dat er nog een oude manier wordt gebruikt voor de mobiele versie van de pagina, namelijk een speciale mobiele url zoals m.voorbeeld.nl. Deze websites zijn dan nog niet responsief, waardoor content zich niet goed kan aanpassen aan het scherm waar het op getoond wordt. Google kan hierdoor niet altijd alle content zien, waardoor de vindbaarheid van de pagina negatief beïnvloed wordt.
Site audit via Ahrefs
Als je website mobiel geïndexeerd wordt, moeten alle technische aspecten van je mobiele website wel op orde zijn. Dit kan je checken met verschillende tools, Ahrefs is daar een voorbeeld van. Met behulp van de Site Audit functie van Ahrefs kan de desktop variant en mobiele variant gecontroleerd worden op de technische staat. Door eerst de desktop versie te testen en daarna de mobiele versie kan je ze goed vergelijken. Als er grote verschillen zijn in de snelheid zie je dat direct. Naast de snelheid kan je ook gelijk zien of er fouten aanwezig zijn op beide versies van de site.
Core Web Vitals
Een andere methode om de snelheid van een website te controleren is met behulp van Google’s Search Console. Hiermee kan er een rapport bekeken worden over de prestaties van een URL en is gebaseerd op drie statistieken: LCP, FID en CLS, de Core Web Vitals.
LCP (Largest Contentful Paint) is de tijd die nodig is om het grootste zichtbare element in de viewport te weergeven. De FID (First Input Delay) is de tijd tussen een klikactie van een bezoeker en de reactie van de browser. CLS (Cumulative Layout Shift) meet de indelings verschuivingen die plaatsvinden op een pagina.
Deze statistieken zijn belangrijk om goed te analyseren omdat mobiele versies van websites meer optimalisaties nodig hebben dan desktop versies. De internetsnelheid van een mobiel apparaat is vaak minder snel dan een desktop. De laadtijden zijn daarom extra belangrijk om aandacht aan te besteden als je website Mobile-First geïndexeerd wordt. Ook hebben mobiele apparaten vaak te maken met beperkte internet data. Een lichte en efficiënte mobiele website is erg belangrijk.
Verdere optimalisaties mobiele website
Naast de snelheid is het gebruiksgemak van de mobiele website van groot belang. Een desktop site heeft bijvoorbeeld meer beschikbare ruimte voor een pop-up, terwijl het de gebruikerservaring op een mobiele website compleet kan saboteren. Zorg er dus voor dat je zo weinig mogelijk pop-ups gebruikt op de mobiele versie van de site. Vanwege de beperkte schermruimte op mobiele apparaten is het daarom noodzakelijk dat alle content goed zichtbaar blijft, en ook leesbaar is. In Search Console is hier wederom een tool voor waarmee je kan controleren of je content mobielvriendelijk is. Zo kan de tekst groot genoeg zijn op desktop formaat, maar té klein op een mobiele telefoon. Dit zal je dan moeten aanpassen of responsief maken. Een ander voorbeeld zijn de knoppen op een website. Met een aanwijzer op een desktop kan je gemakkelijk kleine knopjes gebruiken, terwijl dat met een vinger op een mobiel apparaat een stuk lastiger kan zijn. Google Search Console geeft vaak automatisch aan wanneer elementen op een website té klein of té groot zijn.
Belangrijke content behouden op mobiele versie
Een ander belangrijk punt om rekening mee te houden tijdens het optimaliseren van de mobiele versie is welke content je laat zien. Desktops hebben veel meer ruimte om content op te laten zien, terwijl dat soms onoverzichtelijk kan worden op een mobiel apparaat. Je zult dus keuzes moeten maken wat je wél wilt laten zien en wat niet. Uiteraard moet de belangrijkste informatie en content altijd op beide versies zichtbaar zijn, maar zou je minder belangrijke content op de mobiele versie in kunnen klappen. Zo kan een bezoeker er zelf voor kiezen of dat getoond wordt of niet.
Navigatie en links
Als laatste is het verstandig om te kijken of de navigatie nog wel bruikbaar is op de mobiele site. Bij responsieve websites wordt deze automatisch aangepast voor een mobiel apparaat zodat deze op een efficiënte manier gebruikt kan worden. De navigatie en links zijn vaak bij desktop en mobiele websites hetzelfde. Als de desktop site linkt naar een specifieke pagina’s die niet beschikbaar of geschikt zijn voor mobiele apparaten dan moeten mobiele gebruikers die link natuurlijk niet zien.
Omdat Google websites tegenwoordig mobile-first indexeert is het voor website eigenaren dus verstandig om extra focus te leggen op hun mobiele varianten, het merendeel van de zoekopdrachten wordt immers met mobiele apparaten gedaan. Zorg ervoor dat de website responsief is, dat de belangrijkste content niet ontbreekt en dat de navigatie soepel verloopt, dan is jouw website klaar voor de mobiele bezoeker.
Vond je dit artikel nuttig? Neem dan een kijkje bij onze andere artikelen over online marketing en SEO.